Ден за аксесоари е. Може би като продължение на “Отворен ден” в Динафос, където в продължение на няколко часа всеки можеше да присъства на лекция (лекции) за различни фото аксесоари, а и да си “поиграе” с тях. Бидейки фен на стабилното изображение, най-много се въртях около стативите. На дневен ред бе известна, много известна марка – Manfrotto.
Имал съм статив Manfrotto. Беше първият ми качествен статив. Голям, тежък с хубава глава. Подходящ за студио на 100%, но аз инато го носех с мен на разни пленери, за да съм в пълно бойно снаряжение. Модела бе Manfrotto 055.
Няма да ви отегчавам с технически характеристики. Те са добре систематизирани и подобрени във фирмения сайт или пък в сайта на Dynaphos, които се явяват вносител. Ще се опитам да споделя практическо усещане за няколкото часа, които имах на разположение да разгледам и опитам стативи.
Голям и тежък съм, затова и се насочих към най-голямата серията фото стативи Manfrotto 055. Серията е претърпяла 2-3 генерации от времето, когато бе моя статив. Определено на първа среща с новия модел виждам как дизайнерите на фирмата са си свършили добре работата.
Серията основи Manfrotto 055 се предлага в карбонова или алуминиева изработка. Разликата между карбон и алуминий вече сме я обсъждали, но пак накратко: карбон – по-голяма здравина, по-добра товароносимост, по-добре обиране на вибрации, по-лек и… по-скъп. Алуминия то е ясно… за него остана да е малко по-назад от карбона, но пък е и по-бюджетен като вариант. При серия 055 карбоновите се предлагат в 3 и 4 секции а алуминиевите – 3 секции.
Сега новостите които отличават от предишните поколения: по-ергономични и лесни за управление (веднага се усеща при хващане в ръка) заключващи щипки, които много добре допълват модерната визия. Променени са и контрите, които управляват разкрачването на основата, които също допълват визията. Изцяло нова система за позициониране на централната колона на 90 градуса спрямо основата. С новата система за хоризонтиране статива има дължина като на модел от по-старо поколение, но без опцията за хоризонтална колона. Управлението на колоната е лесно и бързо, единственият недостатък е, че може да се позиционира само в 90 градуса спрямо основата, е разбира се и успоредно в основата. Новостите в дизайна завършват с плочата на основата, към която са прикрепени краката. Дизайнерският подпис е вкарването на емблемата на Manfrotto, а практичната страна е вграденият нивелир, който може да се върти около основата и така да го позиционирате срещу всеки един крак в търсене на перфектния хоризонт.
И така… хм май забравих нещо… а да! Нова придобивка – “Easy Link” зад това бомбастично име под една гумена тапа в свързващата краката на основата планка има скрита резба 3/8 инча – класическата стара “дебела” фотографска резба. На тази резба е предвидено да се закача “меджик арм” или “флексибъл арм” или по нашенски казано: гъвкава и.. ааа как беше… няма значение – накратко подвижни допълнения, на които да закачите: батерия, светкавица, LCD дисплей, външен рекордер, сенник или пък да нахлузите дузина понички (с дупки).
Тъй като серията Manfrotto 055 е направена да носи до среден формат фото камери, то е хубаво да оборудвате своята основа с подходяща товароносима глава. За да не прескачам насам-натам, ще спомена главите някои и друг последващ ред.
След стабилягата Manfrotto 055 се нарежда фитнес пича Manfrotto 190 и отново ще акцентирам на новата серия.
Прочетохте ли по-горните редове където описах серията Manfrotto 055, всички новости, разновидности и така нататък? за Manfrotto 190 всичко описано е едно към едно, но с лека корекция. Това е по-леката серия. Както казахме фитнес серията. Тя е по-лека с около 20%, по-къса е в разгънат и сгънат вид (в разгънат с 10 сантиметра по-къса в сгънат с около 2) и може да носи по-малко тегло (горе долу пак с около 20%), и е по-евтина разбира се. Никога няма да снимате със среден формат камера или DSLR с про размер и закачена на него гаубица то Manfrotto 190 е вашата серия. Общото тегло на статива има значение, когато не го пренася колата, а вашият собствен гръб, затова и, ако сте запален планинар желаещ стабилен статив помислете за карбонов Manfrotto 190. По-нататък ще се самоопровергая с едно друго предложение, но на този етап оставам зад сегашният си съвет
Още малко за двете нови професионални серии на Manfrotto – 055 и 190.
Благодарение на подвижната колона може да снимате от изключително ниско – 9 сантиметра, за това спомага и максималното разкрачване на краката (4 степени от 25 до 88 градуса). Много здрава изработка на заключващите механизми и по-бърза и удобна работа с тях. Прекрасен гумен грип на един от краката спомагащ за по-лесно пренасяне в сгънат и разгънат вид. Да не забравям и за “Easy Link”. Може да се носят на рамо благодарение на специален ремък, но препоръчвам да ги носите в специализираната им чанта (мисля, че се продава отделно) така ще ги запазите в добър външен вид (ако желаете) за по-дълго време.
Какви са актуалните глави за тези две серии.
Фотографите могат да направят избор между ябълковидна и трипозиционна. Всяка от двете системи има своите предимства и недостатъци. Аз защитавам теорията, че новите ябълковидни глави от висок клас са компактни, бързи и прецизни. Това ги прави по-добър избор от трипозиционната. Manfrotto нямаха до скоро висок клас “ябълки”, а в момента вече предлагат доста солиден избор, който си заслужава отделна тема (надявам се скоро).
Искам да обърна внимание на една трипозиционна глава – Xpro 3. Това е глава, която ме накара отново да искам да имам 3 позиционна. Дизайнерите и тук са си свършили добре работата довършвайки започнатото от инженерите. Какво са направили инженерите? Помните може би двата големи недостатъка на стандартната 3 позиционна? Да обемна е и да, при оттягане камерата “хукваше” свободно в освободената посока. Сега това вече не седи на дневен ред. В главата има фрикционна система, която може да увеличава или намалява съпротивлението при движението на освободената позиция (подобно на ябълковидните глави). Така лесно и по-прецизно може да настройвате позицията на своята камера, без да се притеснявате, че се движи прекалено лесно. Обема на главата е намален благодарение на хитро примиращите се в дръжките оси. Главата може да носи до 8 килограма товар, снабдена е с бързо сваляща се плочка, а свалянето на самата плочка е защитена от неволно “разкопчаване”. В добавка има система от 3 нивелира даващи точно представа дори и на най-капризните „равнохоризонталци“.
Xpro 3 е подходяща за сериозните основи Manfrotto – 055 и 190. Няма проблем да я монтирате и на основа друга марка (стига болта за присъединяване да е 3/8 или ¼(с преходник)). На моят 055 бях закачил една огромна 410 Junior Geared Head. Новата Xpro 3 се доближава като прецизност на настройките към “джуниъра”, а е несравнимо по-компактна и лека.
Освен тази глава, Manfrotto предлагат наистина впечатляващ набор от различни типове като работа и големина трипозиционни глави. Общо взето, когато идете в магазина да си вземете нова глава за статива, изпробвайте с фото камера как се работи. Добива се по пълна представа вместо само да “разцъквате” главата и да си представяте, ако има фото камера от горе как ще се работи.
Сега да кажа нещо и за “ябълките”. Всъщност… както казах ще ги оставя за отделна статия.
Продължаваме със стативите.
Слизам със стъпало надолу и вече седя пред Manfrotto 290 серията.
Това е новосъздадена олекотена серия, насочена според мен към сериозните фотографи, които искат висококачествен статив за своите среден клас DSLR или висок клас без огледални камери (например Sony A7 или Olympus OM-D E-M1 с някой по солиден обектив). По принцип без огледалните камери могат да минат и с още по-лек статив, но за мен е важно да имам аванс във възможностите.
Manfrotto 290 се предлага в алуминиева и карбонова версия, както и в 3 и 4 секционен вариант. Товароносимостта е около 4 до 5 килограма, като самото тегло на статива е 1.5 до 1.9 килограма. Поорязан е от екстрите на серии 055 и 190. Заключващите щипки са както при по-старото поколение, а и краката му се разкрачват само в 2 позиции. Ориентирайте се към някоя по-лека 3 позиционна или “ябълка”.
Леки, малки, още по-леки и малки стативи, но преди това един нов модел.
beFree – тревъл серия… всъщност още не е серия, защото има само един модел в две версии – карбоний и алумин… тоест алуминий и карбон. Първият 1.4 килограма, а карбона – 1.1 кг. Идеален за спътник, когато теглото е от значение. По-горе споменах как Manfrotto 190 е добър избор за планинари. Да, ако са яки и кльощави. Такива като мен с трицифрено тегло гледат да носят леки камери и стативи.
beFree е опит за наваксване изоставането на Manfrotto в областта на тревъл стативите. Ако трябва да съм честен ще им трябва доста голямо усилие, имайки предвид как брандове като Benro държат голяма и разнообразна гама от “тревъли”. Хубавото в случая е, че признават успехите на конкуренцията и предлагат на своите фенове своя версия на тревъл статив.
Manfrotto направиха една интересна кампания за популяризирането на тази нова серия: Manfrotto BeFree и Adam Barker в неговото California on the Road.
Може да изгледате видеото и електронната книга.
Продължавам с компактните серии създадени за без огледални или леки DSLR камери. Дизайнът им е далеч от строгите професионални стативи и залагат на приятни разновидности в цветове, в случай че решите да съобразявате статива и фото камерата си в каква цветова гама да са.
Компактната серия се дели на 3 фрагмента:
Компактна олекотена – тя е с мини ябълковидна глава. Предназначена е за компактни, ултразуум или базов клас без огледални камери. Статива е лек лесен за употреба.
Компакт екшън – малко по-товароносим и с интересна ябълковидна глава тип пистолетна дръжка. Образно казано: хващаш патлака натискаш спусъка, това освобождава главата и си свободен да позиционираш във всички посоки. Пускайки спусъка главата веднага се застопорява. Този тип статив е подходящ както за компактни фото камери, така и за без огледални системи и леки DSLR камери (с китов обектив).
Компакт усъвършенстван – най-товароносим от цялата серия. Комплектуван е с трипозиционна глава с адски шантав дизайн (тук за една бройка да сложа усмихнато човече). На някой му е хрумнало да създаде хем големи управляващи ръчки, хем да са компактни с едно просто препозициониране. Трудно ми е да го обясня, честно казано аз първият път като го гледах се чесах доста по плешивата глава (а уж съм техно маниак и съм навътре в нещата). Стативът е подходящ за DSLR фото камери базов клас, не че няма да издържи и някой среден клас DSLR, но ако имате такъв по-добре се ориентирайте към някой статив по-висок клас.
Следват джобните стативи.
Както издава името, това са стативчета, които си седят кротко в джоба на чантата ви и се появят в някои нужни моменти. Вярно нямат и една педя височина, но сложени на маса, или широк парапет (широоок) може да ви спасят от момент, в който големият ви статив почива кротко у дома. Имат супер дизайнерска “фаца” и микро ябълковидна глава, с която да позиционирате своята компактна или без огледална камера.
Преди да се появи джобния статив си бях взел, а и все още има от така наречените “покет” тоест истински джобен статив, който влиза дори в тесен джоб на дънки. Създаден е за моменти, в които искате максимално ниска гледна точка и вместо да поставите камерата на земята, нека по-добре е стъпила на крачета. Няма глава, а се позиционира като крачетата се разтварят под различен ъгъл. Удобството е, че може да седи непрекъснато сгънат закачен на фото камерата и почти не увеличава нейните размери. Моя “покет” го използвам често като снимам в катедрали (в нашенски църкви това е мисията невъзможна). Поставям го на пейка или на земята и посредством Wi Fi кадрирам и снимам.
Има ги във версия за компактна камера и за без огледален (или базов DSLR с китова мазачка).
Деня на отворени врати се изтърколи бързо, което значи, че за глави и видео стативи ще говорим след някоя и друга среща. А до тогава: инвестицията в добър статив е разумна. Когато го вземате не гледайте минимални стойности на товароносимост които да ви устройват, а се презастраховайте с поне 20-30% отгоре. Пробвайте със закачена фото камера винаги. Последен съвет: колоната на статива се използва само в краен случай и е добре да знаете, че влошава стабилността малко или много.