Canon RF 50mm F/1.4L VCM е следващият от серията прайм хибридни обективи, за които си говорим на страниците на Photo Cafe, след Canon RF 35mm F/1.4L VCM. За момента серията се състои от три обектива с фиксирано фокусно разстояние: 24, 35 и 50 mm, както и от два варио обектива – 24-105 и 70-200 и двата на 2.8 диафрагма.
Хибридните обективи са предназначени да улеснят в повече работата на видео снимащите, но разбира се нямат никаква грижа да се ползват и от фотографите.
Основният отличителен белег е наличието на нарочен ринг за управление на диафрагмата, отделно от добре познатият програмируем такъв, какъвто имат всеки един “L” RF обектив. Този ринг за диафрагма е безстъпков удобен само за снимащите видео (мнение на фотограф) и поне за сега не работи с камери от по-старо поколение във фото режим.
Друга отличителна черта на праймовете е това, че имат еднакви размери, тоест бързо могат да се заменят на риг или стабилизиращо устройство, без допълнителни настройки, или със съвсем минимални такива. При варио обективите имаме същата философия за еднаквост на размера, но за тях в друга тема.
Да се върна към днешният гостенин – Canon RF 50mm F/1.4L VCM. Следва видео в което споделям някои впечатления за обектива. Не е много късо. Заредете се с добро питие и настроени и ще се видим после пак тук.
Добре дошли отново. Като за начало, ако сте хванали грешката, разликата между диафрагма 1.2 и 1.4 всъщност е 1/3 диафрагма, не 2/3. Извинявам се за това. Като се замисля обаче тази малка разлика от 1/3 колко по-голям и тежък обектив произвежда… Снимал съм с Canon RF 50mm f/1.2L USM. Изключително качествено стъкло. Новият на 1.4 обаче не му отстъпва по нищо дори е по-рязък в краищата при максимална диафрагма.
Пускам галерия с кропове от центъра и краищата при различни диафрагми. За редовните читатели вече е ясно, че са без никакви корекции за да се види реално как е обектива, но от видеото бе видно, как профила подобрява още повече нещата. Преценете сами кога ще го изключите, защото по подразбиране продуктите на Adobe – LR и Camera RAW го включват.
VCM
Обикновено за финал оставям няколко думи за обектива или камерата или за каквото там сме си говорили. Днес малко ще променя нещата, за да кажа за новата система за фокусиране, която се появи за първи път при Canon RF 35mm F/1.4L VCM.
Във видеото показах как обектива „трака“ като се разклати. Нещо като: „ обектив та дрънка“. Тази шега както знаем се използва в положителен смисъл за нещо добро. Признавам, че се заблудих отначало, че това е стабилизиращата система, но никой от праймовете няма оптична стабилизация, а се разчита на матричната в камерата (ако тя има такава).
Тракането идва от автофокусната система. Не е новост да се задвижват вече два оптични елемента или групи от лещи с цел по-бърз фокус и намаляване на „дишането“ при префокусиране от близък към далечен обект (или обратното). При новите хибридни обективи имаме нов мотор – Voice Coil Motor (VCM). Не съм с инженерно образование за да обясня точно принципа на работа на VCM, но това не е чак толкова нова технология.
Използват се електромагнити, които трансформират електрическата енергия в кинетична такава, като по този начин могат да преместят плавно и бързо тежка група от лещи.
Това е добре защото nano USM мотора, който е изключително пъргав, може да носи сравнително лека група от лещи. Комбинацията от двата мотора позволява единият да се грижи за по-тежката група, а другия за по-леката и в синхрон да осигуряват почти моментален фокус. Предполагам тази система за фокусиране ще си проправи път към новите обективи клас “L”.
Не се притеснявайте, че обектива потраква докато го носите. Поставен на камерата и активиран всичко заспива и шум няма.













