Canon RF 35mm f/1.4 VCM се появи лятото на 2024 година, като втори представител на хибридната серия обективи предназначени както за фото, така и за видео заснемане. Като се замисля може би с малко повече превес към видео заснемането.
Благодарение на партньорите от Фото свят имах възможността да го изпробвам и дойде ред да споделя няколко думи за него.
Зимата не е най-доброто време за тестове с оглед, че ми е студено, а повечето време е и мрачновато но пък така се преценява добре как се работи с ръкавици, а и има коледна украса, която е добър модел за снимане без претенции за това че и се виждат бръчките.
Грабвайте чаша топла напитка и се въоръжете с около 20 и малко минути търпение за да изгледате видеото в което говоря за външният вид на обектива и разглеждам оптичните му възможности, а после може да си побъбрим пак тук.
Ииии ето пак сме тук след видеотоооо…
Canon RF 35mm f/1.4 VCM в първият момент когато го хванете, оставате с впечатление, че е обектив та дрънка. Да, наистина в обектива нещо шава осезаемо, но това не е стабилизацията. Този обектив няма стабилизация, разчита се изцяло на стабилизацията на камерата, ако има такава.
Почти не намерих официална информация какво „потраква“ в обектива и то само в моментите в които не е на камерата, или е на камерата, но тя не е включена. Та, ако правилно съм разбрал има плаващ елемент свързан с фокуса, който отговаря за минимизиране на „дишането“ на обектива при промяна на фокуса. Тази опция е много важна за видеографите за моментите с голяма промяна на фокуса докато се снима.
Когато камерата е активирана то това „потракване“ не се чува, защото плаващия елемент е стабилизиран, най-вероятно от магнитна система.
Защо Canon RF 35mm f/1.4 VCM няма стабилизация? Може би точно защото е по-скоро видео ориентиран и би бил закачен на стабилизираща система. Също така ще се увеличи размера му, а и тази нова иновативна фокусна система с плаващ елемент също е допринесла.
Фокус
Canon RF 35mm f/1.4 VCM е първият обектив на Canon с интегриран VCM мотор. Признавам, не съм наясно как точно технически се превежда “Voice Coil Motor”.Системата за фокус състояща се от 4 елемента е доста тежка, затова се появява и този мотор, който има мощта и силата на моторите интегрирани в големите телефото обективи. Акцент е бързия и плавен фокус, което пак е подсказка, че обектива е повече видео насочен.
Във видеото вече казах мнението си за фокуса, но пак ще подчертая, че е много бърз и точен.
Оптика
Обективът е по-голям от DSLR версията, дори когато е поставен и адаптер. Има и доста стъклария, която както се вижда във видеото дава много рязко изображение от край до край, дори и при максимална диафрагма, но не е коригирана дисторзията. Явно нивото на софтуер е стигнало до там, че е по-лесно да се коригира без да се губи резолюция софтуерно, отколкото с добавянето на още оптични елементи за да се коригира хардуерно. По ниска цена, по-ниско тегло.
Профилите в камерата или във Photoshop дават почти перфектна корекция, както на дисторзията, така и на винетирането, и хроматичната аберация.
Макар да ги разгледахме подробно във видео частта, пускам и тук 100% кропове от заснетата скала.
Canon RF 35mm f/1.4 VCM
Втори от поредицата хибридни обективи. С излизането на 50mm и 24mm, заедно 3-те обектива са с идентични размери и лесно биха били сменяни на „риг“ или стабилизатор, без да се налагат допълнителни настройки.
Предполагам, че е въпрос на време и да излезе фърмуеър за по-старите модели камери, които да могат да използват ринга за диафрагмата и във фото режим.