Към края на миналата година пробвах един хибриден статив, който става успешно както за фото, така и за видео. Явно ми се е видял мъничък, щом тази година стартирам с модел на Benro – Mammoth TMTH44C. Основа от най-висок клас еднакво подходяща както за фото, така и за видео.
Казвам основа, защото сме свикнали да казваме статив на комбинация от основа и глава към нея. Всъщност на първи поглед, потребителите с опит, ще кажат, че Mammoth-а е по-скоро видео статив. Да, може да кажем, че е по-скоро видео статив заради наличието на кугела (полусферата) на който се поставя видео глава и благодарение на който кугел може да се постигне точно нивелиране на хоризонта.
Напоследък фотографите също започнаха да се ориентират към такъв тип основи, точно заради бързото и лесно нивелиране. Точно с тази цел започнах да използвам видео основа – BENRO TORTOISE TTOR24CLV с прикачена към нея трипозиционна глава BENRO GD3WH.
Да, кугела увеличава с малко теглото на статива, както и цената. Удобството обаче, което дава си струва тези леки жертви, а и след като “хибрид” е новото модерно, защо пък да няма повече хибриди.
За тестовете реших да изпробвам и най-новата глава на Benro – WH15 WILDLIFE, която според мен също се явява тип хибридна.
Добре да започнем с:
Дизайн
Първо поглед към основата Benro Mammoth TMTH44C. Познат вече дизайн, който видяхме в сериите “Bat”, “Rhino” и “Tortoise”. Комбинация от карбон за краката и авиационен алуминий за съединителните компоненти. Използвани цветове: тъмен титан, тъмно сиво, сребристо сиво всички в матово сатенен завършек. За пореден път ще кажа евала на новия дизайнер на Benro с неговите идеи да излезе от класическото чисто черно за стативите.
“Мамута” се доближава най-много до Tortoise серията с оглед липсата на централна колона. Tortoise обаче е по-скоро лесно преносим статив предвиден за пътуващи фотографи, който разбира се безпроблемно става и за стабилен студиен статив.
Benro Mammoth TMTH44C от друга страна също е мислен за преносим статив, но е по-обемен и по-тежък, защото е предвиден да носи сериозно тегло. Както казах разполага с класически кугел (някои колеги му казват ябълка) размер 75 милиметра. Централната планка към която се хващат краката и в нея е интегрирано гнездото на кугела е доста широка. Това позволява поставянето на адаптер за кугел 100 милиметра. Защо? Например ако искате да използвате масивна видео глава от типа на Benro S8Pro или BV10 , които са със 100 милиметров кугел.
Още може да се поставят: плоска основа за фото глава (ако не можем да свикнем с кугел) и колона, за тези, които са свикнали да използват тази опция. Знаете, за мен, че съм противник на колоната…
Към планката може да откриете и 3 гнезда с резба 3/8 инча за завинтване на допълнителни аксесоари като магични рамена например. Гледайки от моята камбанария не ме кефи, че всички гнезда са 3/8 без да предвидят поне едно да е ¼ инч. Повечето аксесоари, които съм виждал са на ¼ инч, а не винаги преходника към по-голяма резба дава нужната стабилност. Мисля, че тук има леко недомисляне от страна на Benro.
Краката могат да се разкрачат на 3 степени, като тук заключващите системи са изцяло ръчни, а не полуавтоматични, както при по-любителските стативи.
Краката са 4 секционни със заключване тип “цанги”, “врътки”, “стеги”, кой както му е удобно. Този тип заключване на краката си е класика за Benro и макар да е досадно понякога, поне за мен е по-надеждно, а и предпазва от проникването на замърсители (когато са стегнати).
Завършват с гумени тапи, които могат да се развъртят и да се поставят шпайкове (налични в комплекта).
Следва Benro WH15 WILDLIFE главата, която е съвсем нов модел сред колекцията глави на производителя. Както показва името тази глава е насочена към фотографите или видеографите снимащи дива природа. Като дизайн напомня видео глава, но макар да има флуидно съпротивление по подобие на видео главите, то тук това съпротивление освен да се грижи за плавността на движение, но е и с цел да възстановява хоризонталният баланс на камерата с обектива. Нещо подобно на това, както волана “сам” се връща след като направите завоя… това ми идва на ум.
Това различава тази глава от видео главите, при които при добър баланс камерата остава както сте я наклонили, а при Benro WH15 WILDLIFE камерата се изправя до хоризонтално положение. Затова малко по-надолу.
Тъмно сиво, тъмно титаниево и сребристо, същите цветове като новите основи на Benro. Arca Swiss закрепяне на плочката и самостоятелно панорамно въртене на захващащата плочката основа. Нивелири, както в основата на главата, така и на захващащата плочката основа. Система за заключване на хоризонталното върнете на главната основа, както и на захващащата основа. Заключване на накланянето. 8 степенна система за нагнетяване на флуидното съпротивление. 4 гнезда ¼ инч на главната основа, и 2 гнезда 1.4 инч на захващащата основа. Основно предназначение на гнездата – да се завинти управляваща ръкохватка или както аз съм свикнал да и казвам “швенк”.
Гнездо за поставяне към основа – 3/8 инч. Дължина на плочката – 80 милиметра.
Ниско – високо
Височината само на основата с кугела в сгънат вид е 54 сантиметра, а разгъната на макс е 160 сантиметра. Когато добавите глава WH15 WILDLIFE вече става 66 сантиметра или 172 сантиметра в разгънат вид, с добавянето на някой флагман, окулярът му ще бъде на 185 сантиметра от земята, ако сте закачили някой 600/4… вече отиваме на 190 сантиметра. На мен, който съм висок 180 сантиметра, ще ми трябва “епъл бокс” за да погледна през окуляра. Да, в ерата на безогледалките просто ще наклоня дисплея към мен и готово.
Минималната височина, която може да постигнете, разкрачвайки максимално краката е 13 сантиметра с кугела или 25 с монтираната WH15 WILDLIFE глава. Заменяйки кугела с плоска плочка може да слезете и на 12 сантиметра. Търсите още по-ниско положение? Тогава поставяте колона и позиционирате камерата между краката на статива. За толкова години никога не ми се е налагало да правя тази гимнастика, но съм длъжен да кажа, че съществува като опция.
Работа
За основата… ами основа като всяка друга, няма нещо, специфично за което да се сетя да акцентирам. Редовните читатели предполагам наизус знаят всички съвети, които давам при използване на статив.
Benro WH15 WILDLIFE е интересното в случая. Товароносимостта на главата е около 15 килограма. Да, мамута, на който се закача, може да носи до 25 килограма, но тук в случая се взема по-малката товароносимост.
Поглеждайки към съвременната фототехника трудно могат да се намерят такива тежести, които да затруднят комбинацията основа-глава. Аз събрах най-тежкото възможно: Canon EOS 1Dx със закачен на него Canon EF 600mm f/4L IS USM общо тегло от около 7.7 килограма. Съвременен професионален потребител ще използва конфигурация с 2 дори с 2.5 килограма по-лека, просто защото новата техника се прави с нови по-леки и здрави материали.
Така или иначе по-добре да имате аванс от товароносимост, отколкото да натоварвате прекомерно.
Затова и има толкова степени за определяне флуидното съпротивление. Тежка конфигурация – по-висока степен, лека – по-ниска. В случая установих, че степен 6 е много добра за това което бях сложил на главата. Въпрос на проба и усещане е коя степен е добра за вашата работа. Освен това може да се комбинира с големия болт за заключване, който се намира от противоположната страна за главата. Този болт не служи само за затягане. С него може да затегнете леко, така да предизвикате съпротивление, което да подобри финото движение на главата. Подобно на люлките предназначени за дълги обективи.
Всъщност я да започна по друг начин
Benro WH15 WILDLIFE е глава основно предназначена да се използва с телефото обективи 400-800 милиметра или пък с наблюдателни тръби с голямо увеличение. Някои от по-новите обективи имат пета, която е съвместима директно с Arca Swiss и се поставя на главата без нуждата от плочка.
При други петата на обектива е стандартна и трябва да и се постави плочка. Тук се показва един недостатък. Плочката в комплекта е 80 милиметра. Това е недостатъчно, ако искате да я хванете на две от гнездата на петата. Защо на 2? За да е по-стабилно. Минимума плочка е 100 милиметра и бих ви посъветвал да инвестирате в такава.
Да, 80 милиметровата стига, за да се завие на едно гнездо и е желателно да стегнете с шестограма, с който идва главата. Пробвах държи здраво, но все пак ми се ще да имам повече сигурност.
В зависимост от това колко тежка камера сте закачили на обектива, трябва да прецените как да разположите плочката на петата. Не случайно петата е дълга и често има 2-3 гнезда за болт ¼ инч, за да може да балансирате добре обектива с камерата на главата.
Добрият баланс помага за работата. Практиката го е показала. При използването на люлка без баланс просто ще се борите с люлката, вместо да снимате. Тук при флуидната глава баланса може и да не е перфектен. Направите ли го точен обаче, ще може и да имате ефект почти като на люлка. Почти, защото хидравликата винаги ще ви противостои и пуснете ли камерата все ще я върне с малко.
И така пробвайки главата за себе си установих, че е добра идея да се намери добро балансиране на камерата, след това нужната степен на флуидно съпротивление и леко да се затегни блокиращият движението болт. Не да се борите, а с известно съпротивление гладко да насочвате камерата, накъдето искате. Тук вече е въпрос на персонално усещане.
Макар по подразбиране контролера на съпротивлението да е предвиден да се управлява с дясната ръка, както и фиксатора на панорамиране също да се управлява с дясната, то аз предпочитам да позиционирам контролера към лявата ми ръка, защото принципно с дясната държа грипа на камерата. Така едновременно мога да кадрирам и да регулирам съпротивлението, ако се наложи.
В идеалния случай, в който сме настроили всичко точно, упражнение с непрекъснато държане на контролера за съпротивление не е нужно. Тогава на едно от 4 те гнезда на главата може да се завинти швенк (карбонов, който може да се удължава) и да управляваме камерата. Всъщност това е добра идея, когато сме закачили видео камера, защото при нея не е нужно да се държи камерата. Все пак да не забравяме за флуидното съпротивление и когато снимаме видео е добре да се държи винаги швенка, защото иначе камерата ще се върне от само себе си в някоя друга позиция.
Споменавайки швенка, той може да се завинти и към захващащата основа, ако решим да прави панорами директно от нея. Хитро измислено.
Финално
Benro WH15 WILDLIFE в комбинация с Benro Mammoth TMTH44C са подходящи, когато сте решили да поснимате с тежката артилерия. Основата е изработена от карбон, за да бъде хем лесно преносима, хем здрава, хем да обира вибрациите. С възможност да става много висока, но и много ниска. По желание може да се закачат адаптер за по-голям кугел, плоска основа, или колона, ако наистина има нужда.
Главата е насочена към снимащите с телефото оптика, или такива използващи големи зрителни тръби, за да наблюдават диви животни. Дългата оптика иска голяма стабилност, затова и този комплект е с толкова здрави показатели.
Може да се използва и за видео. Има добро флуидно съпротивление, но оператора винаги трябва да е в “работен” режим, защото отпусне ли швенка, то камерата може да не остане там, където я позиционирал.
Идва с чанта, в която се събира целия комплект. И ще завърша, че когато използвате статив, винаги се работи бавно и спокойно, за да ви служи години наред безпроблемно.