Sony A6700 се появи мисля средата на лятото на 2023 година като актуален топ модел с APS-C матрица за фирмата. Има ли нужда все още от APS-C матрица, ще запита някой… Да, има. Снимащите с дълга оптика се възползват от безплатно „удължаване“ на обхвата, други пък разчитат на малкия размер обективи които са необходими и съответно по-леко общо тегло на системата.
По отношение компактност и тегло някой може да посочи Sony A7c или дори вече втората му версия. Да, разликата е с милиметър тук там и грам тук там, но както казах понякога са важни и обективите които ще се използват.
Аз например реших да пробвам Sony A6700 с обектив от про клас – Sony SEL 16-55 f/2.8G, за който всъщност ще споделя мнение при следващата ни среща след седмица.
Та с въпросния закачен обектив, аз се сдобих с професионален комплект със зрителен ъгъл, приравнен към 35mm стандарт – 24-82.5 на светлосила 2.8 – хем светлосилен, хем в компактен размер. Оказвайки се на годишното събитие на ФФ, реших да изпробвам как се държи Sony A6700 като репортерска фотокамера.
Отдавна не съм снимал с APS-C серията на Sony. Е, пробвал съм Sony ZV-E10. И двете камери са със сменяема оптика и APS-C матрици, както и двете са хибридни, но докато Sony ZV-E10 е по насочена към видео заснемане, то Sony A6700 е с тежест към фотографията. Тук нямаме толкова добър микрофон за запис на звук, но пък имаме много по-удобен грип за хващане, както и висококачествен електронен визьор.
Sony A6700 е топ APS-C камера, както казах и води своите корени от модели като NEX 7 и NEX 6, а към шестицата имам особен сантимент…
Нова камера не само като име, но и като възможности спрямо предшественика, но преди това да погледна към:
Дизайн
Sony A6700 наследява Sony A6600. За 4 години няма особена разлика в дизайна и в корпуса, разликите са предимно на техническо ниво. Не съм имал възможността да пробвам Sony A6600, но доста съм снимал със Sony A7c и някак си се ме влече да сравнявам двете камери като удобство и възможности.
Здрав магнезиев корпус влаго и прахо защитен. Стандартно за топ модел както се казва. Определено по-голям и удобен грип сравнено с предшественика си и А7с.
Подвижен дисплей във всички посоки, 3 инчов като размер. Имам усещането, че визьорът е по-голям сравнено с А7с, a за Sony A6600 няма как да кажа.
Промяна на начина на включване на камерата. Да, ключът е на същото място около спусъка, но има леко изместване с около 90 градуса и признавам си леко ме дразнеше…, но е въпрос на свикване… според мен старото положение бе по-удобно, но пък можеше неволно да се включи камерата.
Задният команден скролер е отишъл на мястото на скролера управляващ +/ – корекциите, а на мястото на командния скролер имаме комбинация от програмния скролер плюс селектора за избор на режим: фото, видео и каданс (които видяхме за първи път мисля в ZV серията).
При тази нова подредба също ще трябва период на свикване…
При останалите бутони не виждам някаква промяна или радикална новост.
Фокус и стабилизация
Sony A6700 е камера, чийто фокус има добавен изкуствен интелект. Мисля, че това е първата камера с такава технология. Ползвайки я като репортерска, а и от доста от снимките се вижда, че снимах на доста лоши светлинни условия и честно казано не срещнах проблеми с фокуса. Фокуса по око разпознава окото дори и ако пред него има очила със сериозен диоптър или когато човека, който снимам е почти в профил. Накратко очофокоса е на топ ниво.
Освен разпознаване на хора и животни (бозайници и птици) вече има и насекоми (особено удачно за макро фотография), самолети, влакове (защо влакове?) и коли. По отношение на всички тези разпознавания Sony работят много активно и често конкурентите преписват от тях. Да видим, кога ще се появи AI във фокуса и при други марки.
Сега… за бързината на фокуса значение може да има и факта, че снимах с висок клас оптика. Ок с такава камера се предполага, че ще се използват топ обективи.
Не съм пробвал във видео режим как се държи. Може би е грешка от моя страна, но както казах предпочетох да пробвам Sony A6700 като фото камера, а и мисля Sony ZV-E10 ще е по-удачна, ако ще снимате предимно видео.
Sony така и не сложиха джойстик за местене на АФ точката. Аз съм свикнал да използвам дисплея, когато гледам през визьора, но ползвам и джойстика, когато ми трябва малко по-фино наместване на точката…
По отношение на стабилизацията смятам, че макар да дават 5 стъпки както на APS-C, така и на 35mm стандарт, то APS-C определено ги дава тези 5 стъпки, а при спокойна ръка и повече. Голямата матрица определено никога не постигам измерените от CIPA показатели.
Снимах динамично, без да се съобразявам и ако има някакво размазване по снимката е било от движението на хората, а не от ръката ми. Да, пробвах на 1 секунда, но признавам бях спокоен и много леко галех спусъка, за да постигна безупречен резултат. Все пак не забравяйте статива с вас, когато ще снимате на дълги експозиции.
ISO качество.
Sony A6700 идва с чисто нов 26 мегапикселов BSI CMOS сензор. Защо 26 мегапиксела? Дали са се повлияли от… хм… да кажем Fujifilm X-pro 3… едва ли. Решили са, факт е няма да се ровя.
От доста време обяснявам, че за APS-C сензор идеалните МП са 16 с оглед качеството при високо ISO. Така или иначе вече над 10 години APS-C сензорите са 24МП и вече съм свикнал. Сега се увеличава с малко и вече са 26 МП.
Когато пробвам техника обикновено държа на автоматично ISO каквото съм преценил, че е поносимото за конкретния модел. Тук по погрешка сложих диапазона с който работя, когато снимам със Sony A7c – 100 до 6400 ISO, а трябваше да е в диапазон 100 до 3200, заради по-малките като размер пиксели.
Разглеждайки снимките установих, че 6400 ISO е напълни използваемо за репортерска работа. Да, има шум, но той е монохроматичен и не е дразнещ, като също така не губи финия детайл.
Снимайки таблиците в студиото се показва повече шум, а реалните снимки някак го понасят по-леко, особено, като се отпечата на полуматова хартия. Забелязвам, че при стойности над 50 000 ISO има изкривяване на цветопредаването и ще се наложи ако ги използвате да конвертирате в последствие в черно-бяло.
Ако сте по-взискателни то може да свалите диапазона на снимане до 3200 ISO и няма да останете разочаровани. А да, минималното ISO е 50 и в галерията по-долу може да видите отсечки от кадър сниман на различните стойности ISO.
Серийно снимане
Sony A6700 разполага с механичен и електронен затвор, като механичният достига до 1/4 000 част от секундата, а електронният до 1/8 000. Интересното е, че и при двата максималната скорост за кадри в секунда е 11. Може би са малко за сегашното поколение камери с оглед, че при други марки имаме 20 дори 30 кадъра на електронен затвор.
Какво показват тестовете, когато снимам на максималните 11 кадъра в секунда и записвам на компресиран RAW формат? Използвам цветната таблица (която виждате в тестовете за шум) защото тя добре пресъздава средностатистически кадър. Снимам на 100 ISO защото тогава файла е най малък. Получавам около 32 кадъра на пълна скорост, а след това камерата започва да снима с около 3-4 кадъра в секунда. Използвам карта Sony Tough G-Series SDXC 32GB UHS-II U3 която е сравнително актуална.
Интересното е, че при правене на серия камерата запазва в събрана колекция всички заснети кадри от натискане на спусъка до пускането му. Удобно е защото всяка серия се записва в такава колекция и после може да разглеждате колекциите в разгънат вид, ако искате. Така се пести време ако има да разглеждате много снимки и искате да пропуснете дадена серия.
Пробвах и при по високо ISO – 3200, където файла е по-голям заради наличието на повече шум. Буфера се запълва при около 26 кадъра и после пак 3-4 в секунда.
Виждате има си сериозна разлика при вдигането на чувствителността. Ако погледна файловете на различна чувствителност получавам диапазон от около 35 до около 51.5 мегабайта.
Един слот
Да, щом камерата няма два слота за карти памет, то значи не е професионален клас. Не споделям това мнение, защото може би съм имал късмета да не ми се прецакват карти, а и аз гледам да ползвам карти памет от надеждни производители.
Можеше да направят от Sony двоен слот – един SD и един micro SD, както някои нови камери от други марки, но са преценили, че за този клас камера един слот е достатъчен.
И все пак този слот е бърз тип UHS-II и ако искате да ви се разтоварва бързо буфера, то е добра идея да инвестирате във висок клас карти, в случая Sony имат бих казал почти неразрушими предложения.
Sony A6700
Освен за напреднали любители е и добро предложение за професионални фотографи. Компактен корпус респективно и обективи. Защита от влага и прах. Подвижен във всички посоки дисплей. Изкуствен интелект при автоматичният фокус, което го прави изключително добър. Напълно достатъчна серия за кадри в секунда. Ок, ако сте собственик на предишен модел ще трябва да малко да се свикне с някои нови разположения на познати селектори, но се свиква бързо. Има екстри, каквито може да откриете и във влогърските камери с изключение на микрофона, който си остава стандартният модел.
Нямам идея дали идва със зарядно, или се разчита само на USB-C порта за зареждане, но съветвам, ако няма зарядно то това да бъде първата глезотия, с която ще обзаведете камерата си. По-практично е и щадящо за USB порта е, който може да използвате, ако сте на път и зареждате я от външна батерия, я докато си пиете кафето в някоя сладкарница.
Набора обективи за APS-C системата е много голям не само като предложения от Sony, но и от други производители.
За днес толкова. Другата седмица ще споделя мнението си и за Sony SEL 16-55 f/2.8G и така ще имате цялостна картинка за тази камера.