Sony продължават да разширяват гамата с предложения към създателите на видео съдържание, за социалните мрежи, така наречените влогъри. В момента може да избирате из между три предложения: Sony ZV-1, Sony ZV-1F и Sony ZV-E10, като първите два модела са с едноинчова матрица, то Sony ZV-E10 за който ще си поговорим днес е с APS-C, но и със сменяема оптика.
Съвременните потребители малко се измързеливиха, не обичат да четат, а предпочитат да гледат, дори понякога само да слушат, докато се занимават с нещо друго. Видео съдържанието ни залива от всякъде, и с всякакво качество, къде добро, къде… не толкова.
За качествено видео си трябват добри инструменти. Разбира и знания как да ги използваме. Хубавото на съвременните инструменти е, че улесняват много работата и честно казано и фърфалак би се справил със заснемането на добро видео клипче.
Както казах Sony ZV-E10 е днешният гостенин. Извинявам се предварително, че някои неща като например стабилизацията не можах да я тествам, защото се контузих и от няколко месеца съм с характерната походка на пират с дървен крак.
Установих, че тази камера е доста сходна като възможности със Sony ZV-1, за който съм говорил в предишна среща, но като по-нов модел надгражда някои функции и добавя нови възможности. Днес няма да заливам с технически подробности.
Предлагам да не преповтарям, а да се разходите до статията за Sony ZV-1, за да натрупате основа. Аз през това време ще довърша едно средно дълго видео за общия изглед на Sony ZV-E10 и след това сядаме пак тук да поразгледаме какво повече ни дава този модел.
Класически дизайн бих казал, познат още от първите NEX камери. Споменах за двете големи предимства които ви дава Sony ZV-E10. Преглеждайки сега архивите с новини, всъщност обективите, които могат да се закачат на Е байонетът вече наброяват 60 и нагоре. Да не говорим, че с преходници може да разширим тази гама до безкрайност.
Сменяема оптика
Обективът е основно изразно средство, което има директно въздействие върху изображението. Ще дам за пример себе си, ако бях продължил да бъда видео турист, вместо да наблегна само на фотото. Фен съм на свръх широката оптика и перспективата която дава, а и за да съм различен, бих заложил и на снимане с кръгов фиш, макар да знам, че зрителя ще изпие много беналгин след като гледа видеото.
Камери като Sony ZV-1 макар и малко по-компактни ме ограничават с техния варио обектив. Да, за много от снимащите той би бил напълно достатъчен, но за търсещите различния поглед опцията за смяна на обектив е водеща.
Друг пример – любителите на плитък фокус и красиво боке. Слагате един хубав светлосилен обектив и особено ако сте от нежния пол вече имате много по-приятно изображение, когато сте в режим автопортрет, или пък снимате някоя модна сесия. Вярно, че Sony ZV-E10, както и Sony ZV-1 имат опция за софтуерно подобряване на кожата, но хубав портретен обектив определено ще рисува добре.
Няма как да пропусна и „лошата“ част на възможността за сменяема оптика – парите. Определено обективите са скъпи и освен, че олекотяват джоба, утежняват чантата и камерата. Не случайно Sony ZV-1 е камера за видеографи, които активно се движат, снимайки своите клипове. Да, Sony ZV-E10 няма да натежи като пудовка, дори и с някой дълъг обектив, но все пак с някой светлосилен портретен, би натежал, ако снимате продължително време от ръка.
Различното изображение често идва на по-висока цена.
Големината на матрицата
Освен, че помага за постигане на по-плитка дълбочина на фокуса при светлосилни обективи, но основно позволява снимането на по-високо ISO при по-ниски нива на шум.
Заснех видео на 6400 ISO у дома на осветление от няколко чаени свещи и два абажура (романтично осветление) и не забелязах дразнещо „врене“ (да ври кадърът е жаргонен кинаджийски израз) или иначе казано шумене на кадъра в тъмните участъци.
Възможността за снимане на високо ISO може да помогне на твореца за моментите, в които иска да снима на наличното за сцената осветление, за да запази атмосферата. Разбира се при сериозно снимане, сцената може да се освети с подходящи източници на светлина, като се запазва атмосферата, но това води след себе си разходи за екип и осветление.
Ще вметна, че е субективно възприятието за шум при различните потребители. За мен при Sony ZV-E10 6400 ISO е използваемо, но иначе държа настройките на Auto ISO до 3200, защото все пак обичам по-безумна картина.
Още някои разлики
Макар и не толкова генерални. Наличие на превключвател между 3 работни режима: фото, видео и… как да го преведа… бавен и бърз каданс.
Първите два режима са повече от ясни, затова ще споделя за третия. Той е опция бързо да избирате да снимате в различен каданс – бърз или бавен. Трябва да влезете в менюто раздел видео и от там да изберете от 1 квадрат в секунда до 100 квадрата в секунда. Също така да изберете с колко квадрата да се възпроизвежда избрания клип. Има опция за 25 или 50 (с изключение на момента в който снимате със 100 квадрата в секунда, то може да възпроизвеждате с 25 квадрата макс).
Не се налага да смятате, колко бърз или бавен ще е каданса, той се изписва на дисплея в зависимост от избраните настройки.
Това, че тази възможност е сложена за бърз достъп е с оглед факта, че доста потребители обичат да снимат предимно на бавен каданс и ще са доволни от бързия достъп до тази опция.
До колкото пробвах, тази опция е валидна само във Full HD
Може би от тук насетне Sony ZV-E10 и Sony ZV-1 са еднакви като възможности. Всичко в статията за Sony ZV-1 което съм казал от „Фокус“ надолу е валидно и за Sony ZV-E10.
Пробвайки камерата
Sony ZV-E10 може да снима Full HD и 4К видео клипове. Възможностите за колко квадрата в секунда са леко ограничени. За Full HD те са 25 или 50 с различна степен на качество, за 4К изборът е само 25 квадрата и две нива на качество.
Това обаче се оказва, че е в случаите, в които снимате на PAL. Преминавайки на NTSC, получавате 30, вместо 25 и 60, вместо 50, както и 24 квадрата в секунда (някои фенове харесват да снимат в 24, защото имало кинаджийска визия).
С две думи: пробвайте и на двете системи.
В зависимост какъв избор сте направили камерата отчита размера на картата и съответно ви дава колко време може да съберете на нея. Времето за запис зависи само от два фактора: големина на карта, или живот на батерията. В повечето случаи, ако сте с голяма карта батерията може да свърши първа.
Ето, аз най-често използвам 32 GB карти и при снимане във Full HD на 25 квадрата и 16 мегабита, мога да събера около три часа и половина. Избирайки обаче 100 мегабитов запис (най-качествен) то картата стига за едва 36 минути. При снимане в 4К… ако ще снимате много се запасете с карти, или инвестирайте в голяма. Аз предпочитам да снимам във високо качество.
Накратко записа на видео на теория не е ограничен.
При снимането на видео около екрана се активира червена рамка, а в предната част на камерата светва червена лампа (тейли). Лампата може да се гаси, ако искате да не се разбира, че снимате. Избира се от менюто. Обаче много ми се искаше тези червени маркери да ми дават малко повече информация. Например мигайки да ме предупреждава, че ми свършва картата, или батерията. Да, когато картата свършва и остане на 0 минути, започва да примигва иконката на картата в оранжево, но ми е твърде малко особено ако съм в режим на самоснимане. Една агресивно мигаща лампа би привлякла повече от вниманието ми, но…
Батерия
Добре познатата батерия, относително малка. Моя тест за снимане на Full HD видео с работещ фокус и дисплей в селфи режим, на бърза карта ми позволи да снимам непрекъснато една идея под 2 часа. Камерата се загря минимално.
При снимане в 4К режим, батерията издържа доста по-малко. Около час и 20 минути, като камерата се загрява малко повече, но и обработката на информация и запис са по-енергоемки.
USB-C порт
Какво се случва, ако искате да снимате по-дълго време? Може да включите камерата на ток, посредством фалшива батерия и адаптер (AC-PW20), които трябва да си закупите отделно и… не са много евтини. Най-лесно да се възползвате със захранване през USB-C конектора. Достатъчно е да имате добро (да речем 42 вата) захранване и съответно подходящ кабел (батерията трябва да е в камерата). Когато камерата не работи, то батерията се зарежда, когато я активирате, батерията престава да се зарежда, а камерата минава на режим на непрекъснато захранване.
В случая сте ограничен с движението, но вместо към контакт, може да се вържете към енергийна банка и така пак да снимате повече време и да сте мобилен.
Не използвайте захранване от компютър, защото камерата по подразбиране го „надушва“ и иска да се върже с него и да си говорят вместо да дърпа само ток.
Друга възможност е да стриймвате от камерата през USB-C порта и съответен кабел. Компютъра разпознава камерата като уеб такава и ви позволява да стриймвате директно в YouTube, или където има такава опция. Мисля, че можеше да се връзва с най-топ флагмана (не знам дали се продава в БГ) Sony Xperia 1 II и да стриймва през него, но по-скоро съм го чел в характеристиките на смартфона, защото ми бе интересен да го проуча.
Аксесоари
Споменах за дръжката, споменавал съм я и в предходната статия. Днес повече внимание ще обърна на новия комплект влогърски микрофон ECM-W2BT.
Състои се от два компонента като връзката помежду им е безжична. Приемника може да се закачи на интелигентния порт. Така той предава получения звук директно на камерата и същевременно черпи захранване от нея. При камери бе такъв порт може да използвате батерията в приемника, както и да го свържете с кабел към входа за микрофон на камерата (трябва да се превключи от нужния селектор).
Във видеото споменах за възможностите да се записва звук от двама говорещи, което мисля за първи път виждам като предложение и спестява допълнителен микрофон.
Към микрофона, може да се закача брошка в търсене на още по-чист от странични шумове звук, или пък просто да си го защитете на ризата или якето с поставен ветробран.
Не съм тествал колко държи батерията на комплекта, освен това, както споменах, когато приемникът е на камерата, то той се захранва от нея.
Sony ZV-E10
Макар и хибрид, тук водещото е видео заснемането. Основен приоритет е смяната на оптиката и голямата матрица. Обясних по-горе какви са ползите и че ще ви струва по-скъпо. Забелязвам, че все повече се опростява използването на техниката и започваме да се приближаваме отново към началото на 20 век, когато един велик човек Джордж Истман, предлага своя Kodak Brownie с думите „Вие натиснете спусъка, ние ще свършим всичко останало“. С бързия следящ фокус, опцията за презентация на предмети, разкрасяването (опцията за заглаждане на кожата) и точно избрания обектив… вече наистина се налага само да кадрираме и да натиснем REC бутона, камерата ще свърши останалото сама.
Сега и частта която няма общо със статията, но има общо с Photo Cafe. Някои от вас знаят, други още не, но през 2022 година, ние – екипът на „Кафето“ създадохме една книга, насочена към фотографите искащи да направят своите първи стъпки в студийната фотография.
Ще откриете, какви са различните светлинни източници, с каква светлина светят, как да я измерите, как може да рисува и как да създадете своето първо студио. Може също да си я прочетете като леко четиво, написано изцяло в стила на Photo Cafe, а и купувайки тази книга вие подпомагате съществуването на сайта, който вече 11 години ви дава надяваме се полезна информация от света на фотографията.