По-добре късно от колкото веднага. Така поне се оказа опитът ми да се добера до Canon EOS R5. Камерата определено е хитова, наплива от пробващи немалък и аз улисан в изпробването на RF обективи съвсем му изтървах края. Тези дни макар и за кратко най-сетне се уредих да поснимам. Грабнах шефа на кафето под ръка и заминахме на дълго пътешествие чак до Майнатаун, Филибето, или иначе казано Пловдив.
Не случихме на перфектно време за мое съжаление. Набелязаният музей на авиацията се наложи да го снимам в полудъждовно време, като дори си ме валя за малко… Стария град бе по-гостоприемен и слънчев, поне за малко, а факта, че разполагах и с най-новия RF 14-35 f/4L само ми докара емоционален комфорт. Фен съм на широчкото, ако не знаете.
Толкова увертюра.
Реших да сравня Canon EOS R5 с Canon EOS R, с който снимам вече втора година. Почти всички тестове на RF обективи са правени с Canon EOS R и мисля добре съм го разучил, а и вече съм говорил за него.
До преди няколко седмици Canon EOS R5 бе действащият флагман, макар да не е флагман на Canon EOS R серията. Разликите му чистата R-ка са доста и общо взето го бие по всички параграфи.. с изключение на цената разбира се. Да видим какво повече ще ви даде Canon EOS R5 сравнено с Canon EOS R
Дизайн
Силуетът е разпознаваем и характерен вече за R серията, все пак Canon EOS R5 определено има по-добър силует, както е видно от снимките. Понаедряла е, сдобила се е с някое и друго копче и скрол в повече, но пък е загубил експерименталният както се оказа “тъчбар”. На негово място се вижда класическия микро джойстик, какъвто сме свикнали да виждаме от DSLR фотокамерите на Canon.
Не страдам никак за “тъчбар-а”. За две години не можах да му намеря точната за мен функционалност и си седеше неактивен, явно не само при мен, щом са решили да го премахнат.
По-скоро съм изненадан, защо не бе сложен “гладпойта” който се появи при Canon EOS 1Dx Mark III и е наистина уникален, но имам своите подозрения, които ще споделя, като стигна до фокуса.
Поглеждайки от към страната с конекторите ми правят впечатление две неща: добавен е РС конектор за светкавица и HDMI порта е намалял от Mini на Micro. Хм…при положение, че ще се използва активно и за снимане на видео… Не разбирам защо HDMI конектора е намалял като размер при положение, че място има. Може да се заблуждавам, но мисля, че по-големият конектор е по-стабилен и надежден. Така или иначе камерата идва в комплект с държач за кабела, който държач се завинтва на корпуса и предпазва от измъкване, но…
Странна ми е и тази философия, която още се изповяда, щом камерата е за професионална употреба, то тя трябва да има РС конектор. Не мисля, че към днешна дата някой все още използва кабелно свързване със светкавица…
Дистанционното управление вече е от друг тип и конектора му е преместен в предната част на камерата.
По отношение на грипа, усещам го по-удобен сравнено с този на Canon EOS R, макар външно почти да нямат разлика. Просто усещане. Да щеше ми се да е покрит с по-мека гума за още по-добро сцепление, но си е традиционната за Canon гума и просто се свиква да се държи малко по-здраво.
Поглеждайки от към долната част се вижда, че конектора за вертикалния грип е преместен под капака за батерията, което означава, че досегашният за Canon EOS R няма да е съвместим. Да, те и размерите на камерите са различни.
Батерия
Батерията, с която работи Canon EOS R5 е добре познатата LP-E6N като всъщност е подобрена версия и вече се казва: LP-E6NH. Новата батерия е с около 14-15 по-голям капацитет, сравнено с предходния модел. Зарежда се със съществуващото вече зарядно, независимо от по-големия капацитет. Могат да се използват и по-стар модел батерии, но не съм проверявал, дали те поддържат заряд през USB-C порта.
Не може само хубави неща… леко съм разочарован от невъзможността да зареждам батерията през обикновено USB зарядно, нещо, което да си призная не съм срещал при други марки. Независимо че имам силно 30 ватово зарядно се оказва, че трябва да е PD (Power Delivery) тип, за да може да зарежда батерията в тялото. Тоест ако закъсам с батерията, няма как да се възползвам от
„адския“ транспорт в София, където има USB портове и стига да имам кабел мога да зареждам…
В кръга на шегата, може би трябва да пробвам с новият ми монитор Asus, който може да захранва макбука през USB-C порта…
Матрица
Матрицата, или сензорът е нов 45 мегапиксела, тоест с около 15 мегапиксела над този на Canon EOS R. Голямата резолюция освен по-фин детайл се използва и за опцията да се снима видео в 8К. Дуал пиксел? Да, освен това от Canon твърдят, че динамични обхват е с около 1EV единица по-голям сравнено със сензора на Canon EOS R.
Стабилизация
Да. Canon се “предадоха” и сложиха стабилизирана матрица по 5 оси. Тази стабилизация работи в комбинация със стабилизацията на RF обективите (които имат) и по този начин може да се постигне до 8 EV стъпки. В случай че обектива не е стабилизиран, то ефектът е някъде около 5 EV стъпки. Най-сетне “буркана от туршия” както нежно казват на 1.5 килограмовия 28-70 f/2 ще може да се използва по-продължително време.
Както писах в статията за RF 14-35 не можах да изтествам на 100% дали ще издържа 8 стъпки, но за нощните снимки тотално бях пенсионирал статива, независимо че снимах доста в HDR режим, където не е добра идея камерата да се разклаща.
Хубаво е да знаете, че заради многото пиксели трябва да свалите една единица от това, което се дава за стабилизация, просто да се застраховате.
Чувствителност ISO
Дълги години бях доста консервативен по отношение така наречения “шум”. Дигиталната епоха в началото поради ниската си резолюция и големите пиксели ни даде ефекта “бебешко дупе” особено в небето… гладко синьо. Снимайки 20 години преди това само на лента, където винаги имаше “шум” а всъщност това си бе зърнистостта на среброто и тези гладки небеса ми идваха мноооого приятно.
Ако се наложеше да се вдигне чувствителността обаче се появяваше зърнистос – шум в случая, която дори избиваше в цветове. С напредването на технологиите броя на пикселите се увеличи. Размерът им не намаля драстично, защото всяка нова матрица предлагаше все по малко безполезно разстояние между пикселите и така те се сгъстяваха, без да си променят размера. Алгоритмите за оптимизация също поумняха и днес няма съвременна камера, която да не дава почти безупречно изображение на 1600 ISO.
Разбира се камерите с по-ниска резолюция, съответно по-голям размер пиксел определено шумят по-малко от камера с да речем два пъти по-голяма резолюция.
Canon EOS R5 с неговата 45 мегапикселова матрица ме постави леко нащрек по отношение високото ISO. Все пак заложих стандартните параметри за автоматично ISO с което пробвам камерите: 100 до 3200.
Гледайки резултатите от нощните разходки из Пловдив, където удобно забравих статива у дома нямам възражение срещу нито един кадър направен на 3200 ISO.
Нямаше как да не пробвам и при студийни условия с контролирана равномерна светлина. Заснех черно-бяла и цветна таблица в диапазона 50 до 102 400 ISO, след това увеличих на 100% изрязах отсечка за печат върху 10х15 сантиметра хартия и разпечатах на новият ни тестови принтер – Canon Pixma G640.
Както винаги има разминаване между разпечатките и монитора, не в цветове, а като въздействие на високото ISO. Ако разчитам само на монитор, вярно калибриран и заложа на своята търпимост на шум върху дадена снимка то както писах по-горе 3200 ISO може да се използва безпроблемно когато става въпрос за събитийна фотография – сватба да речем. В момента, в който обърна поглед върху разпечатките то нивото се вдига и смятам, че спокойно мога да използвам 6400 ISO, а с лек компромис и 12 800 ISO, но с уговорката, че по-силен контраст започвам да наблюдавам неравномерност на тоновете, заради повишения шум.
Накратко разпечатката за пореден път показва, че може да “поеме” по-високи стойности на ISO сравнено с монитора. Защо е така… дискусията ще е доста дълга ако я подхванем.
Така или иначе разпечатките няма как да ги покажа, затова пускам снимките да ги прецените сами за себе си на собствените монитори.
Серийно снимане
Макар на електронен затвор камерата да може да снима с 20 кадъра в секунда, то аз тествах как се държи, когато снимаме на механичен затвор, когато серията е от “едва” 12 кадъра в секунда.
Основанието: в повечето случаи на такива бързи серии се снимат динамични бързо движещи се обекти. Макар и шутерроулинга на Canon EOS R5 да е минимален, все пак може да се прояви, когато използваме електронен затвор.
При механичен затвор нямаме този проблем, затова и смятам, че сериозният репортер по-скоро би снимал на механичен от колкото на електронен затвор.
Снимах серии, които записвах на 128G SanDisk Extreme PRO CFexpress тип B (R1700 MB/s. W1200 MB/s.) и Sony TOUGH 32GB SD UHS-II (R300 MB/s. W299 MB/s.) карти памет, предоставени ми за тестове на камери от Фотосвят и Sony България. Това поне за момента мисля са най-бързите карти и ги използвам с цел да видя какво максимално може да се извлече от камерата, която тествам.
Използвам също така пълноцветна таблица, за да имам еднакви резултати, а те са: CFexpress – около 135-6 кадъра със скорост 12 кадъра в секунда на режим H+. След това буфера се запълва и камерата започва да снима с около 2-3 кадъра в секунда. Снимайки в H режим, вече при 8 кадъра в секунда мога да снимам докато се запълни карата.
Използвайки SD карта памет резултатите са около 68 кадъра при H+ и безкрай при H.
Това е жокер, който ви е нужен, ако се чудите има ли смисъл да инвестирате в CFexpress карта памет. За видеографите искащи да снимат в 8К е ясно, че трябва да инвестират.
Две неща, които ми направиха впечатление. При серия H+ няма така нареченото затъмняване (блекаут) във визьора. Така лесно може да проследявате снимани обект. При H режим затъмняването е видно.
Снимките при високо ISO например 6400, могат да намалят броя кадри, защото файловете става по-големи като размер заради шума. Специално пробвах и броя заснети кадри спадна от 135 на около 90 при високо ISO.
Фокус
Признавам за фокус не мога да споделя много разлики. 99% от времето използвам единичен фокус, свикнал съм с възможностите за избор на Аф точки, както и с начина.
Canon EOS R5 си връща АФ джойстика, но честно казано вече съм отвикнал да го използвам. Залагам на възможността с палец по дисплея докато визирам да си местя АФ точките. Много по-бързо и лесно е от колкото “цъкане” с джойстика.
Може би това е причината да не сложат оня уникален гладпоинт, който може да се открие при Canon EOS 1Dx Mark III. Защо го искам аз? Защото обичам дисплеят ми да е затворен. Предполагам обаче, че съм частен случай…
Все пак имаме подобрение на покритието на фокуса – 100% при търсене на око в кадъра, или следене на обект. При единичен фокус обаче разликата между двете камери е малка 90 х 100% сравнено с 88 х 100% за Canon EOS R.
Визьор
5.76 милиона пиксела срещу 3.69 милиона и 120Hz срещу максимум 60Hz. Определено визьора на Canon EOS R5 е по-ясен и отчетлив, особено когато се снима през нощта и светлината е малко. Да, по-високата честота на опресняване яде повечко батерията, затова трябва да прецените сами за себе си дали ще направите тази жертва.
Хубавото на електронният визьор е това как виждате как ще изглежда снимката буквално преди да натиснете спусъка. Когато снимате в режим HDR при който заради подравняването на отделните кадри в камерата се изрязва част от кадъра, се вижда как ще бъде изрязан преди сте снимали и може да направите точно кадриране.
Карта памет
Два слота срещу един при Canon EOS R. Добавен е доста по професионалният CFexpress формат, позволяващ по-голяма серия снимки и снимане в 8К директно на картата, ако се наложи…
На капачето на гнездото има предупреждение, че при продължително снимане на видео, или серия снимки CFexpress картата може да е гореща, така че внимавайте.
Тъй като двата типа карти имат различни възможности като запис, то е хубаво да се знае, че буферът ще се запълва спрямо по-бавната карта, в случай че снимате в RAW и записвате едновременно и на двете. Затова препоръчвам SD картата по-скоро да бъде застраховка в JPEG и ще насмогне да поддържа темпото на CFexpress картата.
Видео
Напоследък не изпробвам видеото в новите фотокамери. Името им говори само за себе си. Да днес се залага на хибридността и потребителите искат да могат да използват и двете екстри и това да не им струва много пари – визирам отделно висок клас фотокамера и отделно висок клас видео камера.
Видеото достига професионални нива, а аз като непрактикуващ видео заснемане от години изключително много съм изостанал от последните кодеци, параметри и тем подобни екстри.
Canon EOS R5 има възможността да снима 8К видео. Ама бил прегрявал… Може, не ми се е случвало на мен. Може би защото когато снимам видео правя кратки клипове, които монтирам, вместо да снимам по половин час без да спирам… няма да влизам в спор дали прегрява или не. Ще развия обаче една своя философия за идеята на 8К видеото в тази камера.
Възможно е тази екстра да се използва от фотографи. Вместо да дебнат момента със серийно снимане, могат да записват кратки клипове с 30 квадрата в секунда в 8К 12 битов RAW директно върху CFexpress карата памет (запасете се с голяма карта), а след това с подходящ софтуер, да прегледат да “грабнат” точния момент.
В самото “превю” меню на Canon EOS R5 може да се “грабват” квадрати от заснето 8К или 4К видео, но мисля само ако са заснети в MP4
Както казах това е моя философия, иначе камерата с външен рекордер се използва и активно за заснемане на видео защото както казах е бюджетно решение на фона на реална видеокамера.
Работа
Като работа не усещам Canon EOS R5 да е по-различен от Canon EOS R. работя с фокусните точки през дисплея – нищо ново. Появата на джойстика за АФ… отвикна да работя с него, сега единствено за ровене из менюто го използвам… отпадането на “тъч бара”… и преди не го използвах.
Генерално няма разлика в употребата на двете камери, просто Canon EOS R5 ви дава много повече снимачни възможности, свободата да снимате повече от ръка при лоши светлинни условия плюс една идея подобрена удобност на грипа и по-добър дизайн.
Заради по-високата си резолюция поне според мен камерата е насочена към снимащите в рекламния бизнес, студийната фотография, както и пейзажните фотографи. Разбира се може да се използва и за събитийна фотография, но все си мисля, че Canon EOS R6 определено би бил по-практичната камера.
Относно питането дали Canon EOS R3 ще измести Canon EOS R5 като флагманска камера, то двете камери имат съвсем различно покритие като насоченост, както и двете са топ камери, но струва ми се от японският производител все още не са показали реалният си флагман.
Пускам линк към статията за Canon RF 14-35L, ако ви се гледат снимки, защото реално най-много снимах в тази комбинация.