Няма фотография или видеография без светлина. Дори да осветите с една свещ пак има светлина, или пък да снимате с малко повечко търпение на звездна светлина. Снимам от много години и доста често се осланям на допълнителна светлина, вместо да разчитам само на наличната. Светкавици, когато снимам фото, постоянно осветление за видео заснемане (на кино лента за съжаление не съм снимал от 20 години).
Няма да се връщам назад във времето. Сега актуалното масово постоянно осветление е диодното, а особено популярни са двуцветните осветления, били те под формата на микро панел имитиращ крушка, или по-голям панел, светещ от голяма площ.
Пробвал съм различни LED осветления и признавам, че съм малко алчен по отношение на светлината… искам да има още и още, а от това страда джоба ми. Затова се ориентирам към бюджетни решения, които хем да светят добре, хем да не са много скъпи.
Днес ще кажа няколко думи за новата придобивка на Photo Cafe – лед панел със среден размер – Viltrox VL-D640T.
Дизайн
Размерите на панела са по-малки от лист А4, или 286 х 190 милиметра. Е, малко по-дебел е от лист хартия… около 32 милиметра (без батерии). Корпуса е пластмасов с отвори за охлаждане. Разполага с гнезда за 2 батерии от типа NP-F… какъвто искате размер, но както е казал мечо Пух – колкото повече, толкова повече, затова се замислете за батерии 7 или 9 та серия, ако ще снимате повечко на място без постоянно захранване.
Да има куплунг за постоянно захранване, както и такова включено в комплекта. Дължината на кабела е около 3 метра и горе-долу стига за едно малко студио.
Разполага с четири ограничителни изцяло черни клапи (малко не ми харесва това, но за това ми мрънкане някъде към края на статията). Наличен е и дифузьор, за който също ще си поговорим по-сериозно.
Има гнездо с ¼ инчове резба за да се завинти на статив за осветление (ако статива има такава), или да се сложи дръжка тип накланяща се глава, която да се поставя пак на статив за осветление, но на пешперлика, или да се държи от някой асистент в ръка.
Контрол
Viltrox VL-D640T ви позволява плавно да регулирате с помощта на потенциометър силата на светлината от 20 до 100% през 1%, а с друг да нагласяте цветната температура от 3300 до 5600 Kelvin през 100К.
Има бутони, с които може да изберете бързо 20, 60 или 100% яркост, както и 3300, 4400 или 5600К цветна температура.
В комплекта има дистанционно управление 2.4GHz, с което може да управлявате панела, или група от панели, или да ги разделяте в групи… нещо… което мисля точно за този панел не е никак нужно, но просто си е екстра. Аз го изкарах, колкото да го пробвам, но съм сигурен, че ще си остане завинаги в чантата, с която идва панела.
За съжаление от дистанционното не работи една хубава благинка, която аз нарекох “течен азот” и която ще спомена по-долу.
Захранване
Всъщност споменах вече какви са опциите. Ако го ползвате на батерии, то е добре да знаете, че работи винаги с две батерии. На дисплея има показател за нивото на заряд и мисля, че е доста точен.
Не мога да дам резултати колко време свети с един комплект батерии, защото честно казано моите батерии са евтини “нонейм” и не мога да разчитам за сериозни тестове, но пък си ми вършат работа… Viltrox предлагат NP-F… батерии, но за това може да се разходите до сайта им.
Щеше ми се захранването да е с допълнителен кабел вместо да се пъха директно в контакта, така можех да увелича разстоянието от контакта до панела с поне още 3 метра, но…
Да светнем панела
Viltrox VL-D640T разполага с както е видно от името с 640 светодиода. Половината 5600К, другата половина 3300К и когато въртите потенциометъра за цветна температура променяте съотношението за светене между двата вида диоди, до напълно изгасване на едните или другите.
Тук за пореден път при двуцветните лед осветления виждам разлика в интензитета на светлина, когато са на максимална цветна температура (5600К) и на минимална (3300К). Нямам обяснение, защо е така, тук може да се намеси някой по-учен в тази област, а аз просто ще споделя измерени резултати, по които може да се ориентирате.
Сложих панела на статив, срещу него позиционирах светломер и премерих с рулетка разстоянието помежду им. Веднъж на един метър и след това на метър и половина. Смятам, че това са нормално работни разстояния, като хм… понякога съм снимал и с осветление на 50 см от снимания обект, но толкова екстремно близко е рядко да се снима.
Пробвах на 5600К и на 3300К съответно без дифузьор и с дифузьор на 100% мощност. Получените резултати са:
На един метър при 5600К без дифузьор имаме 2000 лукса, което ако обърнем в по-достъпни числа означава, че при 200 ISO ще имаме 1/50s. и диафрагма 5.6. Избрах 200 ISO, защото снимах с Fuji камера, а там то си бе стандартното.
Слизайки на 3300К измереното осветление бе 1700 лукса, или при 200 ISO ще имаме 1/50s. и диафрагма 5 – тоест с около 1/3 диафрагма спад на светлината.
Поставяйки дифузьор имаме четирикратна загуба на светлина, или казано по-просто – 2 диафрагми. Измерените резултати са:
На един метър при 5600К с дифузьор измервам 520 лукса, което обърнато в по-достъпни числа означава, че при 200 ISO имаме 1/50s. и диафрагма 2.8. При 3300К луксовете са 420 тоест 1/50s. и диафрагма 2.5.
Местя осветлението на метър и половина. Накратко: 5600К без дифузьор – 900 лукса, или преведено – 200 ISO, 1/50s. диафрагма 3.6. Слагайки дифузьор, луксовете са 210, а диафрагмата пада на 1.8.
При 3300К без дифузьор съответно 720 лукса, диафрагма е 3.2 с дифузьор падаме на 180 лукса и диафрагма 1.6
За дифузьора мисля да спомена малко повече към края на статията.
Обаче
Viltrox VL-D640T както казах е съставен от 640 диода 50:50 – 5600К и 3300К. Различната цветна температура се получава, в зависимост кои диоди светят по силно, докато в един момент едните не загаснат напълно. Съществува и момент, в който всички 640 диода светят с еднаква сила (не казвам максимална). Точно тогава и панела свети най-силно, определено по-силно от двете крайни стойности на цветна температура.
Това се случва при 4400К. На един метър разстояние измерените луксове са около 3400-500, тоест с около 1400-500 повече от колкото на 5600К и с около 1800-900 повече от когато свети на 3300К. Разбира се и диафрагмата е по-затворена – 7 при 1/50s. и 200 ISO накратко 2/3 повече светлина.
Всъщност снимането на 4400К никак не е лоша идея, когато Viltrox VL-D640T е основно осветление (спокойно може да изградим един репортерски сет от 2-3 такива панела). Директната слънчева светлина при ясно небе е около 4600-800К, така че 4400К се доближава много до нея. Тя е по-топла и приятна за възприятие, затова експериментирайте, а и ще имате малко повече светлина.
Още повече светлина
Viltrox VL-D640T има така бутон за “течен азот” поне така му хрумна да го нарека. Натискате и за 15 секунди имате 150% светлина, вместо досегашните 100%.
Това означава светлинен поток от 4800 лукса – 8,2 диафрагма при 4400К, 3000 лукса – 6.2 диафрагма при 5600К и 2400 лукса – 5.6 диафрагма при 3300К всичко това при 1/50s и 200 ISO.
Тази функция по-скоро е създадена за снимащите фотография, защото 15 секунди кажи-речи стигат само за снимка.
Недостатък е, че ако разполагате с няколко лампи няма как да ги запалите едновременно (дистанционното няма опцията за “течен азот”).
Вярност на цветната температура
За да проверя верността на цвета, с който свети Viltrox VL-D640T направих проби в двете крайни цветни температури. Както писах по-горе той може да работи в интервала от 3300 до 5600 Kelvin със стъпка 100 Kelvin-a.
Избрах сива карта Kodak, нагласих панела на метър от нея поставих фотокамера и направи няколко тестови кадъра на двете крайни стойности на светене, както и на няколко вида бял баланс. Пробвах с дифузьор и без.
При пълна мощност на панела на 5600К, полученият резултат е 5750К, а при 3300К полученият резултат е 3650. В дневния диапазон грешката е в допустимите граници, а топлия е малко по-голяма, тоест панела, ще е малко по-студен (леко ще синее), ако изберете за бял баланс “изкуствено осветление”
Може да изберете бял баланс в Kelvin като за топлия диапазон препоръчвам да се спрете на 3700 (в случай, че сте избрали панела да свети с 3300) за да имате неутрална светлина. За дневния диапазон изберете 5800К, за да имате неутрална светлина.
Всъщност автоматичният бля баланс се справя бих казал идеално независимо в коя част от диапазона се намирате. Аз пробвах с едно не чак толкова актуално Fujifilm X-T3 и се ориентирах по дисплея, а в последствие и на компютъра се оказаха цветовете ок.
Какво се случва при използване на дифузьор, освен че пада осветеността? Пада и цветната температура. В дневния спектър разликата е осезаема около 750К надолу, тоест панела е нагласен на 5600К, но всъщност свети около 5000К (по-горе споменах, че всъщност свети с 5750К), а когато използвате топлия спектър и панела свети с 3300К то светлината е около 3250К (тоест с 400К по-малко от 3650 измерени без дифузьор).
С дифузьор неточността при дневен спектър е по-голяма – 750 К, при топлия спектър е по-малка – 400К като дори в топлия спектър се доближаваме точно до класическите 3200К – халогена крушка.
Белия баланс в автоматичен режим също се справя много добре и при използване на дифузьор, а ако желаете фиксиран бял баланс, то изберете градуси по Kelvin съответно около 5100 за дневен спектър и 3300 за топъл спектър (на панела съответно 5600 и 3300).
Надявам се не стана много объркано от толкова цифри.
Цветови спектър
За съжаление не разполагам с колориметър, с който да премеря точността на цветния спектър. Производителят твърди, че Viltrox VL-D640T има индекс CRI95 и по-голям и в случая ще се доверя с оглед, че не виждам проблеми в цветната скала, която снимах за проба.
Имам усещането, че много леко червенее, затова при коригиране на бял баланс виждам, че програмата добавя зелено, за да го коригира, но е в рамките на 7-9 единици. Това е един от компромисите и на бюджетната цена.
Още за дифузьора
По мое мнение дифузьора е доста плътен с оглед загубата на светлина, както и намалява с доста цветната температура. Подходящ е единствено в случи, в които наоколо няма много налична светлина и панела осветява обекта от близо… да речем 50-70 сантиметра. Да, дава осезаемо мека светлина, но на висока в случая цена.
Малко ми е досадно, че покрива клапите, вярно така ги предпазва при транспортиране, но преди всяка употреба на панела трябва да откачам дифузьора, за да отворя клапите и използвам панела, а и производителя не се е скъпил, сложил е здрави магнити… Все пак, по-добре дифузьор в комплекта, отколкото без.
Лично аз като работил известно време в киното, а и след 5 години филмова академия съм се научил да използва дифузни фолиа с различна плътност. Продават се и може да си ги поръчате в Dynacord на метър и на плътност и да си изрежете парче, което да закрепите с дървени щипки за клапите. Определено ще имате по-добър омекотяващ ефект с по-голяма площ и без толкова загуба на светлина и цветна температура.
Идеята на осветление от типа на Viltrox VL-D640T е мобилността. Ако сте влогър трудно ще си го поставите на камерата и ще се самоснимате, но един лек и компактен статив ще реши проблема, защо не и помощ от приятел, който може да го носи държейки го за стойката за статив.
Дали може да се монтира на голяма професионална видео камера, мисля да, макар да няма предвидена стойка за това в комплекта. Солиден оператор като мен няма да ми натежи още килограм отгоре (визирайки панела с батериите).
Става за интервюта в портретен план, а ако са два панела още по-добре.
Смисъла на променящата се цветна температура е за случаите в които се съобразявате с околното налично осветление. Сега е лесно дори и на автоматичен бял баланс да въртите потенциометъра на осветлението за промяна на белия баланс и да гледате екрана (визьора) докато получите търсеният цветови баланс.
Споменах за клапите, че са черни и пак ще повторя, че може би, ако бяха сребърни можеше да подпомогнат оня вариант, който споменах със закрепване на дифузно фолио. Всъщност това е идея в техно четвъртъка да поговорим за това… ще го сложа, като го излъча.