Използвам някои от продуктите на Peak Design като ремъка за камера, или страничния страп, или клипса за колан и затова отблизо следя дейността на фирмата. Когато преди 2-3 години обявиха “кикстарт” проект за разработване на статив и показаха проекта, помня как за нула време събраха в пъти над необходимите средства.
Вече цялата гама на Peak Design се предлага в България от Photosynthesis, а аз веднага се възползвах от опцията да видя най-сетне на живо този толкова коментиран статив.
Предлага се в алуминиева и карбонова версия. И двете версии са абсолютно идентични като физически параметри – обем, дължина, начин на управление. Разликата е в теглото – около 350 грама по-лека е карбоновата версия, а освен това, макар да е написана еднаква товароносимост карбоновите стативи могат да носят поне 20% повече тегло, както и са по-неподатливи на вибрации сравнено с алуминиевите.
Еднаквата товароносимост по-скоро се дължи на факта, че използват една и съща глава…
Всъщност заснех едно видео, което стана доста дълго, а честно казано има какво още да се каже. Изгледайте го, а после ще се върна с още няколко думи за финал.
И така. Статива на Peak Design бил той в алуминиева или карбонова версия е 100% предназначен за пътуващи фотографи. Пробвал съм и съм имал няколко нека ги нарека туристически статива, повечето с концепцията за обръщащите се на 180 градуса крака и макар да са къси като размер в сгънато състояние, то остава проблема с големия общ обем който имат.
Разликата между карбоновата и алуминиевата версия се усеща осезаемо. Все пак 350 грама е почти ¼ разлика. Нямам обяснение защо претегляйки стативите имаше разлика с официално обявеното тегло. Мерих ги на два кантара и в цялостна комплектация с плочка и инструмент…
При Peak Design статива (карбоновата версия) имаме обем и тегло колкото 1.5 литрова бутилка с минерална вода. Много по-лесно може да влезе в страничен джоб на раница, или в специалният разгъващ се джоб на някои висок клас чанти тип “месинджър”. Аз имам такава и в този джоб за сега успявах да вкарам само “горилапод”
Калъфа на статива е достатъчно дебел, за да му осигури надеждна защита и достатъчно тънък, за да му бъде като кожа едва ли не. В комбинация с един от ремъците за камера на Peak Design, спокойно може да го носите преметна през рамо цял ден, ако сте от хората, които се разхождат само с една камера и без чанта.
Споменах за опцията за олекотяване и тъй като знаете какъв противник съм на ползването на колоната на статива, то лесно може да си спестите тези 100 грама. Инструмента закачете просто на ключовете си.
Концепцията за снимане с обърната колона също ми се вижда малко безсмислена с оглед на това, че стативът може да ляга в снимачно положение до 21 сантиметра от земята, далеч по-удобно от снимането между краката.
Главата не става за панорамни снимки. Макар и здрава тя си е ябълковидна глава от базов тип и тук нямате опция за панорамиране.
Видеограф по-скоро не би могъл да се възползва от него във вида, в който се предлага. Смяната на главата с универсална основа за глава и добавянето на видео глава от друг производител може да го направи видео статив, но ще изгубите концепцията за малък и лесно преносим обем.
Споменавайки универсалната основа за глава, то тя може да намери местенце в чантата ви, ако сте например любител на панорамите и искате да имате хубава панорамна глава.
В заключение. Всичко казано по-горе е разказа за моето усещане. Стативът, както и чантата са аксесоари, които е добре да се пробват преди да се купят. Да ги усетите, защото аз мога да напиша още 10 000 думи, но пипнете ли статива, ще разберете дали той е за вас.
Бях се насочил първоначално към алуминиевата версия, но в момента, в който хванах в ръце заедно с карбоновата версия, то изборът ми веднага падна на втория.
Сега чакам да ни върнат отново в “нормалното” и вече нямам оправдание да си нося статива.
Ето и запис на „Техно четвъртък“ в който си поговорихме още за статива