Canon RF 50mm f/1.8 STM може би е един от първите обективи, които трябваше да се появят с EOS R системата. По-добре късно от колкото веднага е казал поета и ето вече наличен, дори по магазините.
Появата на този обектив отървава собствениците на “ЕРКИ” да носят носят преходник непрекъснато с цел използването на добър, но бюджетен “петдесетак”. Все пак Canon RF 50mm f/1.2L не е по възможностите на всеки, а и си тежи…
Станалият вече класика Canon EF 50mm f/1.8 STM, бе бюджетен с добро качество и бърз фокус обектив. Сигурен съм, че доста потребители на EOS са го имали в чантата си.
Предполагам, че и повечето които са си взели безогледална R камера, са я взели в комплект с преходника RF-EF и са го ползвали, но определено когато имам избор между опция преходник и опция без, винаги залагам на втората.
Имах доста време да си поиграя с Canon RF 50mm f/1.8 STM. Пробвах го както във фото ситуации, така и за видео. Разходих го в някои от слънчевите дни в търсене на сенките на града – все пак съм градски пейзажист, а по отношение на видеото – отговаряше за създаване на образ върху матрицата в едно-две от предаванията “Неформално за фотографията” което се излъчва всеки понеделник.
Като за начало толкова, продължавам с…
Дизайн
Canon RF 50mm f/1.8 STM има дизайна познат ни от Canon RF 35mm f/2 Macro, определено по-красив от EF версията, по здрав, с по-добър ринг за фокусиране и с метален байонет разбира се. За съжаление не е влаго и прахо защитен.
На корпуса може да се види превключвател, който не е класическия AF/MF а позволява на ринга за фокус, освен за фокус, с превключване да изпълнява ролята на програмиран предварително за друго ринг – ISO, диафрагма.
Добра опция с която трябва да се свикне.
Има байонет за сенник, който обаче се купува отделно и заради спецификата на обектива препоръчвам да се вземе.
Какво имам предвид?
Ако имаме пред себе си Canon RF 50mm f/1.8 STM и Canon EF 50mm f/1.8 STM, ще забележим, че те имат еднакъв размер. Това е добре и двата са много компактни, Canon RF 50mm f/1.8 STM поставен на безогледалка определено е по-компактен от Canon ЕF 50mm f/1.8 STM поставен с преходника.
При по-внимателен оглед се вижда, как Canon EF 50mm f/1.8 STM е сякаш с малък вграден сенник – предния оптичен елемент е по-навътре, докато при Canon RF 50mm f/1.8 STM е на най-предната равнина.
Накратко конструктивно Canon EF 50mm f/1.8 STM има естествена защита от слънце, докато Canon RF 50mm f/1.8 STM си му трябва сенник.
Всичко това идва от различното разположение на оптичната група в самия обектив, при EF версията тя е разположена в задната част, а при RF версията в предната, за да се компенсира скъсената работна отсечка.
Оптика
Оптичната конструкция е приблизително еднаква както при EF версията, но има промяна в дизайна на някои от оптичните елементи, както и добавянето на такива със специални характеристики за подобряване на изображението.
6 елемента в 5 групи, от тях един специален асферичен елемент и разбира се нови покрития. За намаляване на вътрешните отражения.
Аз разбира се разходих по нервите на оптиката и винаги успявам да си докарам флеъри от вътрешни отражения. Няма как да се избегнат на 100%, особено когато умишлено се търсят.
Нека бъдем честни Canon RF 50mm f/1.8 STM няма как да се сравни с Canon RF 50mm f/1.2L (за да е идентичен с подобни милиметри и същия байонет) качеството на “ЕЛ-та” е на безспорна висота.
Тук разполагаме с много достъпен обектив, който има добро общо качество.
Да, хроматичните аберации са видими и са като палитра от зелени и пурпурни линии в конфликтни зони с висок контраст. Тънки са и могат да се коригират лесно в LR, но на ръка. Все още няма профил на Adobe за този обектив.
Наблюдавам и винетиране (то кой ли обектив няма) при максимална диафрагма 1.8, което винетиране изчезва при стойности 2.8 и нагоре. Също трябва да го оправите на ръка.
Лека дисторзия тип буре – също може да се коригира.
Изпробвах корекция с профила на Canon EF 50mm f/1.8 STM. Работи добре, но явно винетирането при EF версията е по-силно, затова е нужно, ако приложите тази корекция, на ръка малко пипнете винетирането, защото ъглите стават по-светли от центъра.
Острота
Хвърляйки поглед към MTF графиките предварително мога да се ориентирам, че ще има разлика в остротата между центъра и краищата на по-отворени диафрагми.
Най-равномерна острота и съответно ако снимате пейзаж, архитектура, или репродукция е на диафрагма 5.6-8. Стойностите под 5.6 особено след 2.8 са осезаемо видими, а над 11 диафрагма започва да се усеща дифракция на светлината – намалява остротата.
Прилагам студийните тестове, направени без никакви софтуерни корекции били те в камерата, или в обработващата програма (в случая LR).
Както писах по-горе, много от оптичните проблеми могат да се коригират почти напълно, а когато снимате на 1.8 и гоните боке ефект или силен дефокус… мисля няма смисъл от яка острота в краищата на кадъра.
Прави приятен дефокус и отчетливо боке, когато има условия за такова, не е рязко, но не е и съвсем кремообразно.
Диафрагмата е със 7 ламела, което пък позволява на обичащите слънце с лъчи в кадъра да се радват на много (14) още на диафрагма 11.
Фокус
Canon RF 50mm f/1.8 STM, както издава името му е със стъпков мотор. Бърз е и сравнително безшумен. Казвам сравнително защото го сравнявах с 35 макро обектива, който е с подобен мотор и с 24-105, който е с USM. От трите обектива, петдесетицата бе с най-шумен – за съвременните стандарти.
Определено при снимане на видео би се чул от вградените микрофони в случаите, в които има голямо преместване на фокуса. При използване на ръчен фокус, също се чува и усеща, как се върти.
Това са мои усещания и ги споделям като такива.
Самия обектив иначе фокусира пъргаво. При снимане на видео забелязах обаче, че прекалено рязко префокусира. Нещо като скок. С досегашните обективи, с които разполагам и снимам видео с тях на стандартни настройки на моя Canon EOS R фокусът е бърз и много плавен. С Canon RF 50mm f/1.8 STM фокуса е бърз и някак скоклив. Пробвах да пипна настройките в камерата за бързи и плавност, но нещо не постигнах същия ефект, какъвто има Canon RF 35mm f/2 Macro.
Мога да кажа, че съм с последния 1.8 фърм на камерата, но не съм пробвал с Canon EOS R 5/6 за да преценя с по-нов модел как ще се държи. Ако някой има повече наблюдения в последствие, моля да драсне коментар под статията, предварително благодаря.
Липсата на скала за фокусиране се компенсира с такава във визьора на камерата (трябва да я активирате) за тези (като мен) които искат да знаят на какво разстояние са от обекта.
При фокусиране размера на обектива се увеличава – групата от лещи излиза напред (когато фокусирате наблизо), но челния елемент не се върти, което е добре, ако използвате поляризационен филтър. Размерът и малък и също добър за джоба – 43 милиметра.
Не блокирайте тази излизаща напред секция, за да не борите работата на моторчето за фокус, също така, ако след изключване на камерата обектива не се “сгъва” обратно, активирайте функцията да се прибира, защото когато поставите капачката съществува възможност да натиснете и “зорлем” да свиете обектива, което като казах не е добре. Помислете и за сенник, той предпазва не само от слънце.
И няколко градски пейзажа от София.