7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye е лек компактен обектив покриващ сензори с големина APS-C или по-малки – micro 4/3. Името му подсказва, че той е от типа рибешко око, а по милиметрите се ориентирам, че е пълнокадров, тоест покрива целия кадър.
За мой лош късмет повечето фотографи предпочитат (ако ще използват) да използват пълнокадрова “риба”. Някак не им харесва топката, която дава кръговия рибешко око, а аз го обожавам.
Все пак като голям фен на свръх широкото не отказвам да пробвам поредния много, много широк обектив.
Имам вече опит с 7artisans като марка. Това е вторият обектив, който изпробвам и затвърждавам усещането си за качествена изработка.
Здрав метален корпус с метален байонет. Всичко е стегнато, а фокуса върви плавно. Най-важното – супер компактен е и достатъчно светлосилен.
Максималната диафрагма 2.8 се харесва от някои фенове на звездното небе, макар това да не е сериозен обектив за астро, но все пак видях астро снимки в нета снимани със 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye.
Компактният размер позволява да намери място дори и в малка чанта. Това обикновено го казвам накрая, но ако забравя има шанс да го спомена пак.
Споменах, че предназначен за APS-C матрици. Сложих го на моето Sony A7 II, макар да имам и APS-C Sony в шкафа, но е без визьор, а за дърт кьорчо, като мен визьорът е спасение.
Преди да снимате
Поради липсата на електроника в 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye, трябва да предвидите няколко неща, в случай че като мен го използвате на камера с голяма стабилизирана матрица.
Първо включете кроп режима. Камерата не разпознава, че е закачен кроп обектив и ще си снима на целия кадър. Стават снимки, но не и ефекта на кръговия “рибок” просто обектива си е смятан за пълнокадров за малка матрица и при снимки с голяма, поне според мен “реже” лошо.
Стъпка две: намерете опцията за стабилизация и задайте, че снимате с 8 милиметров обектив (просто няма 7.5 мм). Това е важно защото иначе може да имате сериозни проблеми от побъркалата се стабилизация (личен опит).
Накрая, разрешете (ако не сте разрешили) снимането без закачен обектив. Както казах камерата не знае, че на нея има закачен обектив поради липсата на електроника.
Казвам ги в този ред, защото поне при моето Sony, следват в такъв порядък.
7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye не е правен само за Sony байонет. Може да с открие версия за FujiFilm, Canon EOS M и за Micro 4/3. Ок Canon-а няма модел от М серията със стабилизирана матрица, но Fuji, Olympus и Panasonic имат, затова внимавайте с настройката на стабилизацията.
Натъпкан е със стъклария като в този компактен корпус са събрани 11 оптични елемента, събрани в 10 групи, като нямам информация за по-специфични оптични елементи.
Гледайки MTF кривите, не блести с особена острота по краищата на кадъра, но принципно, май не съм виждал рибешко око, което да има перфектна рязкост към ъглите.
Диафрагмата е съставена от 11 ламела – добре, за случаите, в които искате да се заигравате със слънце в кадър и дифракция, или при нощни снимки с много точкови светлинни източници, защото дава букет от лъчи.
Диапазона на диафрагмата е от 2.8 до 22 безстъпково, което прави обектива подходящ и за видео операторите (Blackmagic са с Micro 4/3 байонет).
Най-близкият фокус е 12 сантиметра, което си е почти пред челната леща.
При снимане от близо е единствения момент, в който ви трябва да фокусиране, защото кажи-речи от метър нататък е безкрайност, а затворите ли на диафрагма 8 да речем, може би и от 50 сантиметра.
Липсва ми скалата за рязкост, по която мога да се ориентирам за хиперфокалното разстояние, но не е болка за умиране.
Липсата на автоматичен фокус, както е видно също не е.
Начин на употреба
Трябва да се внимава за едно-две неща. Аз съм свикнал лявата ми ръка непрекъснато да е на обектива, когато снимам. 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye е мъник и понякога се улавям, че част от пръстите ми влиза в кадър.
Също така като дебел човек при мен понякога влизат и други стърчащи напред части, намиращи се под фотокамерата, затова преди да снимате с наклонена надолу камера, огледайте внимателно кадъра преди да натиснете спусъка.
Туй като обектива има голяма дълбочина на рязкост, може да не обърнете внимание, че неволно сте разместили фокусния ринг и той вместо на безкрайност е например на 20 сантиметра. Не си личи никак във визьора а и пийкинга “свети” почти винаги в червено – всичко е на фокус. Реално обаче се вижда после на голям екран, че фокуса не е перфектен.
Както се казва, щях да съм много щастлив, ако имаше затягаш ринг, както при някой свръх широки обективи.
Хубаво е да си почиствате добре матрицата. Широката оптика има голяма дълбочина на рязкост дори и при отворени диафрагми и прашинките личат, ама много личат, да не говорим, ако падне дъждовна капка на предната леща.
Нарочно не съм изчистил петната от боклуците (в примерите в галерията) по матрицата, за да се види колко са забележими.
Всеки път се сещам по трудния начин, че не съм забързал матрицата.
По отношение на кадрирането е нужно въображение. За мен като градски пейзажист е сравнително лесно, особено когато съм “притиснат” от сгради. Ниския ракурс също е добра идея.
Е… може да използвате и да снимате хора… портрети от много близо, защото знаете фиш обективите много кривят. Някой хора може и да не се харесат… особено ако са с по-голям нос.
Като качество на изображението мисля се справя добре за фишай. Да, по краищата на кадъра имаме замазване, но все пак текстурата е четима. Появяват се хроматични аберации при висок контраст, които не могат да се коригират.
Хубаво е да се знае, че лъже експонометъра в облачно време с около диафрагма – диафрагма и половина.
При фокусиране на близки обекти отваряйте диафрагмата, фокусирайте и тогава затваряйте. Може да направи дефокус при екстремно близко фокусиране (има примери).
Предимствата на 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye определено са много повече от недостатъците. Компактен здрав с добра картинка и на добра цена бих казал.
И не забравяйте кравар… оф… за APS-C матрици е :)
И няколко снимки от скучновата вече София.