7artisans 18mm f/6.3 UFO Lens е обектив, който няма да допадне на всеки. Всъщност това е по-скоро капачка за фотокамера с опция да снима. Буквално капачката, която покрива байонетната му част е по-дебела от самия обектив. Може да го откриете при партньорите ни от Photosynthesis.
Предназначен е за камери с APS-C матрица. Аз го използвах на две камери – Sony A7 II и Canon EOS M100. Защо? Признавам първоначално реших да го използвам на Sony-то, защото вече ми е малко некомфортно да кадрирам по дисплей (очила си трябват), докато с визьор, там нямам ядове. Превключих в кроп режим камерата и дори се възползвах от стабилизацията. Да, резолюцията е около 10 мегапиксела, но аз не съм толкова лаком на мегапиксели.
В един момент обаче ме хванаха угризения, че не постъпвам много правилно. Кроп от голяма матрица не е същото като реалния размер матрица, за която е предназначен обектива. Чисто технологично има разлики. Затова и взех друг обектив и го сложих на Canon EOS M100.
Веднага изплуваха проблеми, които не бяха толкова видими при снимането с кроп от 35 мм стандарт матрица. Какви? По-надолу в ревюто.
18 те милиметра на обектива го превръщат в 27 мм приравнени към 35 милиметров стандарт матрици. Не е най-любимата ми дължина, но тъй като доста камери предлагат такива милиметри, се е превърнала в една от „стрийтърските“ дължини. Може да го откриете на байонети за: Sony E / FE, Fujifilm X, Canon EOS EF-M, Micro 4/3, като поставен на последния байонет приравнен (към 35 мм) става 36 милиметра, още по- „стрийтъджийска“ дължина.
Дизайн
Както казах 7artisans 18mm f/6.3 UFO Lens е обектив капачка. За разлика от така наречените „палачинки“ където има контрол над обектива, то тук нямате никакъв. Няма гривна за управление на диафрагмата – тя е постоянна 6.3. Нямате ринг за управление на фокуса – разчита се на хиперфокално разстояние – фикс фокус.
Изцяло изработен от метал и се усеща много солиден като изработка. Красив е като дизайн, а името UFO носи от подобната му на както ги рисуват летящите чинии на марсианците.
Няма сенник няма и предпазна капачка, или дори някакъв ламел пред миниатюрната оптика. Резба за филтри? Вие сериозно ли…
Липсата на система за предпазване на предната леща не ме радва никак. Това не е първия обектив капачка, който пробвам, но при другите винаги е имало нещо което да пази челния елемент. Това ми позволява да нося камерата с обектив в джоба на яке, или елек. Липсата на предпазна капачка, или ламел позволява натрупване на микро прах по краищата на лещата, който тук е труден за почистване освен с някоя фина четчица.
Самия обектив не е прахо и влаго защитен, така че не го ползвайте, когато вали например.
Тегло – около 50 грама.
Оптика
6 елемента в 4 групи. Дават добра острота в центъра и не толкова добра в краищата. Това е нормално. Няма никакви специални елементи и покрития, които да подобряват качеството. Когато снимам срещу слънце или силен източник на светлина се вижда дисперсия на светлината. Хроматичните аберации обаче не са силно изявени и се чистят безпроблемно в Camera RAW, с едно отбелязване на чекбокса. Не забелязвам изявена дисторзия. Поради липса на профил за корекция в Camera RAW изпробвах няколко на Voigtländer, но макар да изчистваха винетирането, вкарваха дисторзия тип възглавничка, затова се отказах от по-нататъшно търсене.
Поради малкия размер на задната леща обаче имаме друг много сериозен проблем освен винетирането – така нареченото „цветно винетиране“. Този проблем бе особено видим при първите цифрови модели на Leica – M8 и M9 и се дължеше на неравномерното достигане на светлината между центъра и краищата. В последствие матриците бяха преработени с нови микролещи, позволяващи еднакво попадане на светлина, както в центъра, така и в краищата.
При 7artisans 18mm f/6.3 UFO Lens както казах задната леща е много малка и това не може да осигури равномерно падане на светлината върху цялата матрица. Цветното винетиране бе по-малко забележимо, когато се използва кроп от 35 мм стандарт матрица и доста силно, когато се снима на APS-C матрица, за каквато всъщност е предназначен обектива.
За съжаление съвременните версии на Adobe нямат опция за корекция на цветното винетиране. 99% от актуалните обективи, както и съвременните матрици обезсмислят тази опция. Налага се да се потърсят алтернативни софтуери като CornerFix да речем. Използвал съм го преди 12 години, когато активно снимах с Leica M9, сега обаче той е несъвместим с моя Mac с М1 процесор, затова не можах да тествам действието му със 7artisans 18mm f/6.3 UFO Lens.
Решенията са две: не ви пука за маджентестото винетиране и го използвате като арт ефект, или снимате в черно-бяло и чистите винетирането с плъзгача в Camera RAW…, а да, може да снимате и на камера с голяма матрица в кроп режим… всъщност само при Sony я има тази опция според избора на байонети.
Употреба
7artisans 18mm f/6.3 UFO Lens от всичко написано по-горе не блести с някакви особени качества и на всичкото отгоре има проблем с цветно винетиране. В процеса на снимане често лъже експонометъра на камерата и дава по-скоро недоекспонирани кадри с около 1 диафрагма.
В техническите спецификации е написано, че най-близкият му фокус е от 35 сантиметра, което установих, че абсолютно не е вярно. Знаете, че обичам да снимам отблизо и затова бях много разочарован от кадрите в които предният ми план не е на фокус и този път нарочно ще ги пусна в галерията макар и несполучливи, за да се убедите.
Направих тестове в студиото на Photo Cafe и разстоянието, в което имаме минимален фокус е по-скоро от 1 метър нататък.
Защо тогава въобще се занимавам с това стъкло?!
Макар и да не е признат още, но 7artisans 18mm f/6.3 UFO Lens според мен е един чист „Lomography” обектив. Начина му на създаване на изображение е напълно в тренда на ломографите. На моменти имам усещането за полароидна плака, а цветното винетиране засилва усещането за арт несъвършенство.
Фиксираният фокус позволява да извадиш камерата и да снимаш веднага, без да се притесняваш ще е фокусирала ли или не. След метър всичко ще е на фокус. Аз не обичам да снимам хора, затова в моите снимки рядко ще откриете да присъстват, но като градски пейзажист намирам какво да снима, а факта, че закачен на Canon EOS M100 е изключително компактен, ми позволява да го нося в джоба на якето почти всеки ден (е да стана ясно, че съм си го взел), разбира се в допълнителна тънка калъфка, вече знаете защо.
7artisans 18mm f/6.3 UFO Lens е обектив за забавление и предразполага към творческо мислене. Струваше ми под 100 лева, което към днешна дата си е абсолютно бюджетно.
Взех го за Canon EOS M100, знаейки, че ще имам повече цветно винетиране и няма да има стабилизация, която е добра опция с оглед светлосилата на обектива, но компактността ми е приоритет.